Muzea w Oslo – czy warto kupić Oslo Pass?

Lecąc do Norwegii wiedzieliśmy, które muzea w Oslo najbardziej nas interesują. Historie w nich przedstawiane rozpalały naszą wyobraźnię już od dawna. Więc gdy tylko mieliśmy chwilę czasu, wybraliśmy się do nich, aby poznać życie i osiągnięcia prawdziwych potomków Wikingów.

Oslo Pass

Jeśli zamierzacie zwiedzać więcej niż 2 muzea w Oslo, to koniecznie zakupcie Oslo Pass. Karta ta daje wiele zniżek oraz darmowe wstępy do wszystkich ważniejszych muzeów i atrakcji w mieście.

Koszt zakupu w 2020 roku uzależniony jest od terminu ważności i  wynosi:

• dla karty 24 godzinnej – 445 NOK (ok. 200 zł)
  • dla karty 48 godzinnej – 655 NOK (ok. 300 zł)
  • dla karty 72 godzinnej – 820 NOK (ok. 370 zł)

Na początek może wydawać się drogo, ale musimy wziąć pod uwagę to, że ceny w Oslo do najniższych nie należą. Karta uprawnia nie tylko do wstępu do muzeów, ale i do bezpłatnego poruszania się środkami transportu publicznego. Obejmuje również promy na Bygdøy czy wyspy Fiordu Oslo. Oferuje też sporo zniżek na różne atrakcje, wycieczki czy posiłki w restauracjach.

Dzięki Oslo Pass za darmo wejdziecie do

• Zamku Akershus (średniowieczna twierdza i rezydencja królewska)  – cena biletu bez karty wynosi 100 NOK
  • Armed Forces Museum (prezentuje uzbrojenie od czasu Wikingów aż do XXI wieku) – darmowe
  • Astrup Fearnley Museet (muzeum sztuki współczesnej, jedno z najlepszych w Europie Północnej) – cena biletu bez karty wynosi 130 NOK
  • Muzeum FRAM (muzeum wypraw polarnych z oryginalnymi drewnianymi statkami morskimi, do których można wchodzić) – cena biletu bez karty wynosi 120 NOK
  • Henie Onstad Kunstsenter (muzeum sztuki współczesnej, prace Picassa, Matisse’a i znanych norweskich artystów, poza tym kolekcja medali znanej norweskiej łyżwiarki) – cena biletu bez karty wynosi 120 NOK
  • Historical Museum (muzeum historyczne obejmuje kolekcje etnograficzne, eksponaty z wypraw arktycznych i starożytnych kultur ze wszystkich kontynentów, a nawet egipskie mumie) – cena biletu bez karty wynosi 120 NOK
  • Holmenkollen Ski Museum (muzeum narciarstwa obejmujące 4000 lat historii tego sportu oraz możliwość wjazdu na szczyt skoczni narciarskiej i podziwianie panoramy Oslo) – cena biletu bez karty wynosi 140 NOK
  • Holocaust Center (muzeum wiedzy o Holokauście oraz prześladowaniach mniejszości narodowych przez nazistów) – cena biletu bez karty wynosi 70 NOK
  • International Museum of Children’s Art (międzynarodowa wystawa sztuki dziecięcej z eksponatami ze 180 krajów) – cena biletu bez karty wynosi 75 NOK
  • Kunstnernes Hus (jedno z najważniejszych międzynarodowych muzeów sztuki współczesnej) – cena biletu bez karty wynosi 100 NOK
  • Munch Museum (kolekcja dzieł Edvarda Muncha malarza uważanego za pioniera ekspresjonizmu. UWAGA – w tym muzeum nie znajdziecie „Krzyku”) – cena biletu bez karty wynosi 120 NOK
  • Oslo Museum (muzeum historii Oslo, ciekawe podejście do poznawania historii miasta) – cena biletu bez karty wynosi 90 NOK
  • Museum of Science & Technology (kolekcja norweskich: nauki, technologii, medycyny i przemysłu, wycieczki, eksperymenty i pokazy naukowe) – cena biletu bez karty wynosi 165 NOK
  • National Museum – Architecture (muzeum architektury) – cena biletu bez karty wynosi 50 NOK
  • Natural History Museum (muzeum przedstawia historię przyrody ożywionej na przestrzeni milionów lat, jego częścią jest dostępny bezpłatnie Ogród Botaniczny) – cena biletu bez karty wynosi 120 NOK
  • Centrum Pokojowej Nagrody Nobla (udostępnia eksponaty związane z zachowaniem pokoju na świecie oraz rozwiązywaniem konfliktów) – cena biletu bez karty wynosi 150 NOK
  • Nordic Bible Museum (pierwsze i jedyne muzeum biblii w krajach nordyckich, kolekcja ok. 3000 pism świętych z okresu od XIII wieku) – cena biletu bez karty wynosi 50 NOK
  • Norsk Folkemuseum (duży skansen 155 budynków, kościół z 1200 roku oraz eksponaty z życia codziennego rdzennych mieszkańców Norwegii) – cena biletu bez karty wynosi 160 NOK
  • Norweskie Muzeum Oporu (muzeum dokumentuje historię ruchu oporu w czasie II wojny światowej) – cena biletu bez karty wynosi 60 NOK
  • Norwegian Maritime Museum (muzeum historii morskiej Norwegii, jednym z eksponatów jest najstarsza łódź morska, datowana na 200 rok p.n.e.) – cena biletu bez karty wynosi 120 NOK
  • Park gadów (ogród zoologiczny prezentujący wyłącznie gady, można podziwiać ponad 100 okazów) – cena biletu bez karty wynosi 150 NOK
  • Oslo Transport Museum (największa w Norwegii kolekcja zabytkowych tramwajów i autobusów) – cena biletu bez karty wynosi 50 NOK
  • Popsenteret (muzeum norweskiego POP-u od czasu jego powstania w 1904 roku do dnia dzisiejszego) – cena biletu bez karty wynosi 100 NOK
  • Kon-Tiki Museum (muzeum wypraw Thora Heyerdahla) – cena biletu bez karty wynosi 120 NOK

Jeśli interesują Was darmowe atrakcje Oslo, zachęcamy do przeczytania tekstu Oslo za darmo – 20 atrakcji na weekend.

Muzeum Kon Tiki

Z całej powyższej listy wybraliśmy tylko dwa muzea w Oslo. Powód był prozaiczny, gonił nas czas. Poza tym wiedzieliśmy, że jeszcze wrócimy do tego miasta, więc nie zamierzaliśmy się spinać i biegać z wywieszonym językiem.

Pierwszym z muzeów, które chcieliśmy koniecznie odwiedzić, było Muzeum Kon Tiki. Wizyta w tym miejscu i poznanie historii Thora Heyerdahla zaprzątała Mikołajowi myśli od czasu, gdy będąc nastolatkiem przeczytał książkę o przygodach dzielnego Norwega.

Wybraliśmy się więc autobusem na półwysep Bygdøy, gdzie mieści się to muzeum. Aby do niego dotrzeć, trzeba wsiąść do linii 30 i udać się na ostatni przystanek. Wysiadamy wtedy przed samymi drzwiami muzeum.

Wyprawa Kon Tiki

Już po wejściu w atmosferze przygaszonych świateł można podziwiać prymitywną tratwę, na której Thor Heyerdahl w 1949 roku przepłynął Ocean Spokojny. Dotarł na niej z Ameryki Południowej na wyspy Polinezji Francuskiej. Dzięki tej wydawałoby się z góry przegranej ekspedycji udowodnił, że Oceanię mogli zaludnić mieszkańcy Ameryki. Jak z tą kolonizacją było, nie wiadomo do dzisiaj, bo uczeni spierają się w tej kwestii. Natomiast Norwega trzeba podziwiać za jego wiarę i upór w dążeniu do swoich celów.

Cała historia opisana i przedstawiona została na podświetlanych tablicach umieszczonych dookoła tratwy. Jeśli myślicie, że wystawa jest tylko dla dorosłych, to jesteście w błędzie. Gdy my czytaliśmy informacje z górnych ekranów, u naszych stóp kłębiły się dzieci. Przygotowano dla nich specjalną uproszczoną wersję historii.

Wyprawa Ra

Wyprawa Kon Tiki to jednak nie jedyny wyczyn Thora Heyerdahla. Podczas dwóch wypraw w roku 1969 (nieudanej) i rok później udowodnił, że nie tylko Kolumb czy Wikingowie dotarli do Ameryki.

Według jego teorii już starożytni Egipcjanie używając wykonanych z papirusu łodzi, mogli pokonać Atlantyk. Podróż z Maroko na wyspy Barbados trwała 57 dni. Podczas niej nie tylko udowodnił swoją teorię, ale jako pierwszy zwrócił uwagę ONZ-u na problem zanieczyszczenia oceanu.

Poza podziwianiem tratw norweskiego podróżnika i czytaniem o jego przygodach, w Muzeum Kon Tiki zgromadzono liczne eksponaty. Związane są one z jego wyprawami oraz późniejszymi publikacjami odnoszącymi się do działalności Thora Heyerdahla.  Można też obejrzeć krótkie filmy nakręcone przez Norwega podczas jego podróży.

Muzeum FRAM

Kiedyś oglądając kultowy serial „Przystanek Alaska” pomyśleliśmy, że fajnie byłoby wybrać się na wyprawę na biegun. My na razie tylko o tym myślimy, ale w 1911 roku zrobił to Roald Amundsen. Ten dzielny Norweg ścigał się wtedy z Brytyjczykiem Robertem Scottem. Kiedy wyszliśmy z Muzeum Kon Tiki, ruszyliśmy do drugiego muzeum z naszej listy „Muzea w Oslo do zobaczenia”.

FRAM to nazwa statku, którym R. Amundsen płynął na swoją wyprawę, a zarazem ekspozycji jej poświęconej. Zaraz za bramkami biletowymi stanęliśmy przed wznoszącymi się na kilkanaście metrów burtami norweskiego statku. Nim jednak do niego weszliśmy (tak, można to zrobić), przespacerowaliśmy się po parterze muzeum.

Poza zgromadzonymi tam materiałami i tablicami informacyjnymi, można sprawdzić się w „warunkach arktycznych”. Na początek weszliśmy do igloo, żeby zobaczyć jak się w nim mieszka. Potem postrzelaliśmy do reniferów – nie bójcie się, tylko wirtualnie. Okazało się, że Renia jest całkiem dobrym strzelcem. Mogliśmy też zaprząc się do ciężkich sań i próbować je przeciągnąć.

Gdy już się sprawdziliśmy (czyt. nabawiliśmy), to byliśmy gotowi, aby wkroczyć na pokład statku polarnego. Zwiedziliśmy kajuty, messę, maszynownię i magazyn. Zobaczyliśmy, jak wyglądał dzień z życia marynarzy i… naszą wyprawę na biegun postanowiliśmy odłożyć na trochę później.

Jakie muzea w Oslo jeszcze warto odwiedzić?

Podczas naszego krótkiego wyjazdu z dość napiętym planem udało nam się zobaczyć tylko dwa muzea w Oslo. Kiedyś wrócimy do tego miasta, aby nadrobić zaległości. Aby Was jednak nie zostawiać przed wyjazdem bez wiedzy, polecamy teksty naszego znajomego blogera – Antek w podróży: Oslo – najciekawsze muzea oraz Oslo – ciekawe muzea.

1. Super w Oslo tyle do zwiedzania w wielu wspaniałych muzeach. Warto się tam wybrać. ?☺️

2. Ceny w tych krajach Północy to dla mnie zawsze jakiś kosmos, fajnie, chociaż, że wszystko jest za darmo. A historia Kon Tiki musi być extra, aż nabraliśmy ochotę na wyprawę tratwą, może nie aż tak daleką ?

3. Krzysztof Nodar Ciemnołoński

Bardzo dziękuję za ten artykuł, szczególnie za podpowiedzi odnośnie zakupu Oslo Pass oraz podanie całkowitych cen wejść. Często w różnych krajach łapię się na tym, że zamiast od razu skorzystać z jakiejś zniżkowej karty przepłacam wielokrotnie 🙂 Ciekawi mnie ogromnie postać Thora Heyerdahla, jak jest przedstawiany w Muzeum, jaka jest narracja? A może wiecie czy już uruchomili w Oslo Muzeum Norweskiego Black Metalu? 😉 Do takiego poszedłbym najchętniej 🙂

4. Oj, pamiętam, jak się gryzłam, czy kupować Oslo Pass – w końcu się szarpnęłam na 24h i w życiu tak dobrze nie zorganizowałam sobie doby, czas wykorzystany co do minuty 😉