Kudowa Zdrój – Kaplica czaszek i powrót do dzieciństwa

Kudowa Zdrój - Kaplica CzaszekDrogowskaz do Kaplicy Czaszek

Kudowa Zdrój była dla nas jedynie przystankiem w drodze, odwiedziliśmy tam jednak dwa ciekawe miejsca. Pierwsze z nich przeraża i powoduje, że włosy na głowie stają dęba. Drugie to powrót do dzieciństwa, świata fantazji, bajek i niewinnych psot. Zobaczcie nasze atrakcje Kudowy Zdrój.

Kudowa Zdrój

Kudowa Zdrój to niewielkie miasto uzdrowiskowe w województwie dolnośląskim. Nie przyjechaliśmy jednak do niego jako kuracjusze. Miało nam posłużyć jak wielu innym osobom jako baza wypadowa w kierunku Gór Stołowych.

Mając jednak trochę czasu postanowiliśmy zobaczyć dwa miejsca, które różnią się od siebie diametralnie. Pierwsze to enklawa cierpienia i bólu, choć pewnie niektórzy inaczej do niego podchodzą. Drugie to świat pełen radości i szczęśliwych dziecięcych wspomnień.

Kaplica Czaszek

Na niewielkim wzgórzu w dzielnicy Czermna znajduje się parafia rzymskokatolicka pod wezwaniem świętego Bartłomieja Apostoła. Pierwsze wzmianki o tamtejszym kościele pochodzą już z połowy XIV wieku. Jego dzieje były burzliwe i kilkakrotnie był niszczony i odbudowywany. I choć może z zewnątrz nie robi oszołamiającego wrażenia, to wnętrza kryją kilka ciekawych elementów. Przed kościołem ustawiona jest przewyższająca go dzwonnica pochodząca z początku XVII wieku.

Jednak to nie ten zabytkowy kościół, a stojąca przy nim kaplica była celem naszej wizyty. Jest ona jedyną w Polsce, a jedną z trzech na terenie Europy kaplicą wykonaną z kości ludzkich. Kaplica Czaszek została wybudowana w XVIII wieku z inicjatywy ówczesnego proboszcza tej parafii. Podczas zwykłych prac wokół kościoła natknął się on na wolno leżące szczątki ludzkie, chcąc im zapewnić godziwy pochówek razem z miejscowym grabarzem zaczęli oczyszczać teren.

Ilość pogrzebanych płytko kości przekroczyła ich najczarniejsze oczekiwania. Mając na świeżo przed oczyma widok rzymskich katakumb, proboszcz postanowił wybudować kaplicę w formie ossuarium. Gdy budynek już stanął, zaczął umieszczać w nim kości odkopanych ludzi, co więcej, zaczął zbierać szczątki poległych w okolicznych bitwach. Dzisiaj w kaplicy można znaleźć około 30 tys. kości, z czego trzy tysiące w części górnej, a reszta w podziemiu.

Kaplica Czaszek; Kudowa Zdrój, ul. Stanisława Moniuszki 8; godziny zwiedzania: V-VI 9:00-17:00, VII-IX 9:30-17:00, X 10:00-17:00, XI-IV 10:00-16:00 (w poniedziałki nieczynne); opłata za wstęp wynosi 8 zł

Muzeum Zabawek

Po dość makabrycznych wrażeniach z Kaplicy Czaszek, zapragnęliśmy się trochę wyluzować. A jak to najlepiej zrobić? Postanowiliśmy wrócić do naszego dzieciństwa. W tym celu wybraliśmy się do Muzeum Zabawek. Choć powstało w 2002 roku to zdążyło już zebrać pokaźną kolekcję. O jego randze niech świadczy fakt, że reprezentowało Polskę na międzynarodowych festiwalach zabawek. Obecnie jest to największe muzeum zabawek w Polsce.

Znajdziemy w nim najróżniejsze przedmioty, które służyły do zabawy naszym rodzicom czy dziadkom. Choć może się zdarzyć, że niektóre eksponaty poznacie, bo i Wy mieliście z nimi styczność. Spacerując pośród zabawek, można przenieść się w czasie. Dzięki bacznemu przyglądaniu się im dowiadujemy się sporo nie tylko o dzieciach, ale o świecie, który je otaczał.

Muzeum Zabawek; Kudowa Zdrój, ul. Zdrojowa 46b; godziny otwarcia: V-VIII 9:00-18:00, IX 10:00-18:00, X-IV 10:00-17:00 (poniedziałki nieczynne); opłata za wstęp wynosi 15 zł.

Po zwiedzeniu mieszczącego ponad 5000 eksponatów Muzeum Zabawek udaliśmy się na naszą kwaterę, aby wypocząć przed kolejnym dniem. Ruszaliśmy w nim w kierunku jednego z najbardziej rozpoznawalnych szczytów Gór Stołowych – Szczelińca.

1. O, słynna kaplica czaszek! 🙂 To obowiązkowy punkt programu wycieczek w Sudety. Nie wiedziałam jednak o muzeum zabawek, zatem może kiedyś nadrobię to przy okazji 😉

2. Świetne miejsce, w kaplicy czaszek byłam w Portugalii, faktycznie robi makabryczne wrażenie. A muzeum zabawek na pewno odwiedzę

3. kuracjusz

Warto również będąc w Kudowie skorzystać z przejażdżki starodawnym samochodem wraz z kompetentnym przewodnikiem, który w godzinę jazdy ciekawie opowiada historię tego miasta. Polecam.